« Tilbake

Kjøpsvilkår

Generelt

YourLenses Scandinavia AB, Org.nr. 27245664 , (nedenfor omtalt som Foretaket) selger optikkprodukter på nettet. Her beskrives de vilkårene som gjelder når du handler fra www.yourlenses.se (nedenfor omtalt som nettstedet).

Du må godta disse vilkårene før du kan bestille produkter på nettstedet vårt. Ved å godta vilkårene samtykker du at du er bundet til å følge dem. Hvis du ikke godtar disse vilkårene, kan du ikke bestille noen produkter fra nettstedet vårt.

Pris

Alle priser på nettstedet er inkl. moms. En fraktkostnad på 39 kr tilkommer alle bestillinger under 950 kr. Bestillinger for 950 kr eller mer sendes fraktfritt. Ingen andre administrative kostnader (som fakturaavgift) kommer i tillegg. Du kan se den totalsummen du skal betale, inkludert frakt og moms, på kassesiden. Spesielle regler gjelder for de som bor på Svalbard og Jan Mayen.

Kampanjer, tilbud og rabatter

Kampanjer, tilbud og rabatter har spesielle vilkår, og må benyttes i henhold til dem. Ved retur etter kampanjeperioden kan ikke rabattene benyttes ved et eventuelt nytt kjøp. Ved visse kombinasjonsrabatter kan det hende at spesielle vilkår gjelder.

Bestilling
Aldersgrense ved bestilling

Bestillere under 18 år må ha fullmakt fra verge før kjøp kan gjennomføres.

Resept fra autorisert optiker/øyelege

Foretaket anbefaler at du har en brilleseddel fra en optiker når du bestiller linser og briller fra oss.

Foretaket tar ikke ansvar for eventuelle komplikasjoner som oppstår på grunn av avvik fra brilleseddelen. Foretaket utsteder ikke brilleseddel for kontaktlinser eller briller. Hvis du ikke har brukt kontaktlinser tidligere, eller du vil bytte linsetype, anbefaler vi at du tar en synsundersøkelse hos en optiker. Du har alltid krav på å få en kopi av brilleseddelen i henhold til pasientjournalloven.

Ved å gjennomføre kjøpet erklærer du at du har fått resept/brilleseddel og informasjon fra en autorisert optiker.

Ordrebekreftelse

Avtale om kjøp trer i kraft først når Foretaket har bekreftet bestillingen ved å sende en ordrebekreftelse til den e-postadressen du har angitt.

Endring / Avbestilling

Endring / avbestilling skal kun gjøres ved å kontakte kundeservice. Endringer kan ikke gjøres etter at ordren er pakket. En avbestilling er ikke gyldig før du har mottatt en bekreftelse fra Foretaket.

Abonnement

Det er ikke mulig å kombinere abonnement med øvrige kampanjer, tilbud eller rabatter. Ved hver levering vil du få en ordrebekreftelse og en leveringsbekreftelse til din registrerte e-postadresse. Alle abonnementsbestillinger har gratis frakt, og det er den ordinære produktprisen på bestillingsdagen som gjelder. For å endre eller avslutte et abonnement må du kontakte Foretaket.

Levering
Leveringstid

Leveransetiden varierer avhengig av om vi har kontaktlinsene du bestiller på lager eller ikke. Vi leverer oftes dine varer innen 7 arbetsdager. Uvanlige linsetyper som korrigerer skjeve hornhinner/ astigmatiske kan ha leveransetid på 2-4 uker.

Leveringsbekreftelse

Den leveringsbekreftelsen du får i forbindelse med bestillingen er din kvittering på at leveransen er på vei.

Leveringsansvar

Foretaket er ansvarlig for leveringen dersom varer skulle blir borte eller skadet under transport. Hvis produkter er skadet ved levering, bør det meldes fra om dette til kundeservice umiddelbart.

Ikke uthentet ordre

Hvis leveransen ikke kan legges i postkassen, sendes forsendelsen til ditt nærmeste utleveringssted. Hvis leveransen ikke hentes av deg, blir pakken sendt tilbake til Foretaket. Du har ansvar for å kontakte Klarna AB, som behandler betalingen din.

Leveringsforsinkelse

Foretaket har ikke ansvar for forsinkelsen forårsaket av våre logistikkpartnere eller produsenter. I tilfeller hvor Foretaket er årsaken til en leveranseforsinkelse har du rett til å heve kjøpet dersom du ikke godtar ny leveringstid.

Feilekspedering

Dersom en vare skulle være feilekspedert, tar Foretaket på seg ansvar for å utbedre feilen uten kostnad.

Betaling

Foretaket tilbyr betaling med kort, direktebetaling, faktura og delbetaling. Foretaket har valgt å la Klarna AB håndtere alle betalingsmetoder. Her finner du Klarnas fullstendige vilkår. Ved bestilling over telefon, e-post eller chat godtas betalingsmetoden faktura 14 dager (0,- i avgift).

Angrerett

Hvis du ikke er fornøyd med ditt kjøp har du ifølge loven 14 dagers angrerett fra du mottar varen. Varen skal i så fall returneres i ubrutt orginalforpakning. Ved retur ta kontakt med kundeservice for instruksjoner: info-no@yourlenses.com.

Retur

Varen skal returneres i ubrutt, umerket originalemballasje og være i uforandret stand. Du har ikke rett til å åpne originalemballasjen for å kontrollere at varen fungerer, men ved hjelp av informasjonen på emballasjen kan du kontrollere at produktet stemmer overens med bestillingen din. Hvis du skal returnere, skal du gi beskjed om det til Foretakets kundeservice før angreretten/fornøydhetsgarantien utløper. Du kan også fylle ut og sende inn Angrerettskjema for å fullføre returen.

Garanti

Garantier på varen gis av respektive produsent. YourLenses gir ingen ytterligere garantier utover det som er spesifisert av produsenten.

Reklamasjonsrett

Reklamasjonsretten dekker varer som det er feil på i henhold til gjeldende forbrukerlover. Du har lovfestet reklamasjonsrett i 3 år. For å benytte reklamasjonsretten skal du kontakte Foretakets kundeservice senest 2 måneder etter at du oppdaget feilen. Når en reklamert vare returneres og reklamasjonen godkjennes, vil Foretaket kompensere deg med et nytt, likeverdig produkt. Foretaket forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon dersom det viser seg at varen ikke er feilaktig i henhold til gjeldende forbrukerlover.

Tilbakebetaling for returnert vare

Ved tilbakebetaling av returnert vare sendes et tilbakebetalingsskjema til din registrerte e-postadresse. Tilbakebetalingen gjøres innen 14 dager fra Foretaket har mottatt og godkjent returen.

Forbehold om endringer

Foretaket tar forbehold om utsolgte produkter, trykkfeil og feil i produktinformasjon eller -spesifikasjoner på hele vårt sortiment av varer og tjenester. All bildeinformasjon på sidene skal kun regnes som veiledende illustrasjoner. Vi kan ikke garantere at bildene gjengir varenes nøyaktige utseende eller egenskaper. Foretaket forbeholder seg retten til å endre priser og vilkår. Prisen ved hvert enkelt kjøpstilfelle er den som gjelder. Foretaket forbeholder seg retten til å nekte kjøp. Alle bedrageriforsøk politianmeldes. Foretaket forbeholder seg rette til å endre vilkårene i disse allmenne vilkårene når som helst. Dersom vilkårene forandres, blir du informert via nettstedet vårt.

Opphavsrett

Foretaket eier eller har lisens på alt materiale som er publisert på nettstedet vårt. Du har ikke lov til å på noe vis endre papirkopier eller digitale kopier av noe materiale som du har skrevet ut eller lastet ned. Du har ikke lov til å bruke noen illustrasjoner, fotografier, video- og lydsekvenser eller noe grafikk separat fra den tilhørende teksten. Du har ikke lov til å benytte noe materiale på nettstedet vårt til kommersielle formål uten å skaffe deg lisens til å gjøre det fra oss eller våre lisensgivere. Hvis du skriver ut en kopi, kopierer eller laster ned noen deler av nettstedet vårt som bryter disse brukervilkårene, mister du umiddelbart retten til å bruke nettstedet vårt, og du må etter vårt skjønn levere tilbake eller ødelegge eventuelle kopier av materialet.

Integritetspolicy

Foretaket er opptatt av å beskytte din integritet. Denne integritetspolicyen gjør rede for hvordan Foretaket samler inn og bruker dine personopplysninger. Her står det også hvilke rettigheter du har overfor oss, og hvordan du utøver dem. Hvis du har spørsmål om integritet og beskyttelse av personopplysninger, kan du alltid kontakte oss ved å sende en e-post til Foretaket.

Ved å bruke foretakets tjenester godtar du integritetspolicyen vår og gir oss tillatelse til å behandle opplysningene dine. Du godtar også at foretaket bruker elektroniske kommunikasjonskanaler samt fysisk post for å sende informasjon til deg. Det er viktig at du leser gjennom og forstår integritetspolicyen vår før du bruker tjenestene våre eller kjøper varene våre.

For at vi skal kunne tilby tjenestene våre og levere varene våre, er vi nødt til å behandle personopplysningene dine i henhold til redegjørelsen nedenfor. Det gjør vi med ytterste forsiktighet.

Hvilke opplysninger samler vi inn?

Opplysninger som du gir til oss. Du kan direkte eller indirekte gi oss informasjon om deg selv på en rekke ulike måter, for eksempel når du sender inn en bestilling på nettstedet vårt, kontakter oss, bruker kundeportalen vår eller noen andre av foretakets tjenester hvor du legger igjen personopplysninger. Det kan dreie seg om:

  • Person- eller kontaktopplysninger: Navn, fødselsdato, personnummer, tittel, faktureringsadresse, leveringsadresse, e-postadresse, mobiltelefonnummer osv.
  • Informasjon om varer eller tjenester: Mer informasjon om artiklene du kjøper. Informasjon om hvilke og hvor mange produkter du har kjøpt, og hvor mye du har betalt.
  • Nærmere opplysninger om utskriving av kontaktlinser
  • Betalingsmetode og status
  • Leveringsmetode
  • Rabatt- og kampanjekoder, deriblant henvisninger til venner du har henvist til og nærmere opplysninger om dem.
  • Finansiell informasjon: For å gi deg riktig servicenivå kan vår leverandør av betalinger samle inn opplysninger om blant annet inntekt, eventuelle kredittforpliktelser, negative betalingsanmerkninger og tidligere innvilget kreditt. Ingen av disse opplysningene formidles eller tilgjengeliggjøres på noe vis til foretaket.
  • Informasjon om kontakt mellom deg og foretaket : Hvordan du bruker våre tjenester, deriblant reaksjonstider på sider, nedlastingsfeil, inngåelse og oppsigelse av avtaler samt leveringsvarsler når vi kontakter.
  • Informasjon om enheter: F.eks. IP-adresse, språkinnstillinger, nettleserinnstillinger, innstillinger for tidssone, operativsystem samt plattform og skjermoppløsning.
  • Geografiske opplysninger: Ditt geografiske sted.

De opplysningene som du leverer inn til oss kreves, i likhet med opplysningene om varer/tjenester og din finansielle situasjon, i allmenhet for å inngå en avtale med oss, mens de andre opplysningene vi samler inn i allmenhet kreves av andre grunner, som spesifisert nedenfor.

Hva gjør vi med opplysningene dine?

Vi bruker dem til å levere, drive og forbedre våre varer og tjenester. Alle opplysninger brukes til å levere, drive og forbedre foretakets varer og tjenester. Foretaket behandler personopplysninger til undernevnte formål og på følgende rettslige grunnlag:


Formålet med behandlingen Rettslig grunnlag for behandlingen (hvorfor behandling av informasjon er nødvendig) Automatisk beslutning (J/N)
For å bekrefte din identitet og verifisere dine person- og kontaktopplysninger. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
For å administrere din betaling og kunderelasjonen, dvs. fullføre våre plikter som oppstår som følge av avtalen som inngås mellom deg og oss, og gi deg tilgang til all informasjon, alle produkter og alle tjenester du ønsker fra oss. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
For kundeanalyse, administrere foretakets tjenester og de varer som gjøres tilgjengelig, samt for intern virksomhet som feilsøking, dataanalyse, testing, undersøkelser og statistikk. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg og oppnå legitimering J
For å sikre at innholdet presenteres på best mulig vis til deg og på enheten din. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
For å forhindre misbruk av foretakets tjenester, som en del av våre tiltak for å holde tjenestene våre sikre og trygge. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg og overholde gjeldende lover J
For å utføre risikoanalyse, bedrageriforhindring og risikohåndtering. Overholde gjeldende lover og oppnå legitimering J
For å forbedre våre tjenester og varer, og til allmenne forretningsutviklingsformål, begrense bedrageri til et minimum, utvikle nye produkter og funksjoner og utforske nye forretningsmuligheter. Oppnå legitimering N
For å overholde gjeldende lover, som lover om regnskapsføring. Overholde gjeldende lover N

Kommunikasjon med deg

Foretaket kan også bruke dine opplysninger for å formidle relevant informasjon om produkter du har brukt eller lignende produkter, og gjennomføre kundetilfredshetsundersøkelser om våre varer og tjenester (f.eks. fordi du har kontaktet foretakets kundeservice), via elektroniske kommunikasjonskanaler, fysisk post eller per telefon. Send en e-post til Foretaket og si ifra hvis du ikke ønsker å motta slik informasjon.

Hvem kan vi dele opplysningene dine med?

Vi kan overføre opplysningene dine eller dele dem med enheter innad i Essilor International Group, som beskrevet nedenfor. Vi gjør alle rimelige, juridiske, tekniske og organisasjonsmessige tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles på en trygg måte og med relevant grad av beskyttelse når de overføres til eller deles med en slik utvalgt tredjepart.

Leverandører av betalingstjenester

Foretaket kan, dersom det kreves for betalingstjenesten, dele dine personopplysninger til leverandører av betalingstjenester, logistikkpartnere og leverandører av markedskommunikasjon inklusivt sosiale medier. Personopplysninger som deles med leverandører av betalingstjenester vil være underlagt betalingstjenesteleverandørens integritetspolicy og praksis.

Myndigheter

Foretaket kan dele krevbare opplysninger til myndigheter som politiet, skatteorganer og andre myndigheter, dersom vi er lovmessig forpliktet til å gjøre det eller du har gitt samtykke til det.

Hva gjør vi IKKE med opplysningene dine?

Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjeparter.

Hvor lagrer vi dine personopplysninger?

Vi streber alltid etter å behandle opplysningene dine innenfor EU/EØS. Opplysningene kan imidlertid i visse tilfeller overføres og behandles utenfor EU/EØS av foretak som inngår i Essilor International Group eller av en leverandør eller underentreprenør. Ettersom foretaket er fast bestemt på å alltid holde opplysningene dine beskyttet, gjør vi alle rimelige, juridiske, tekniske og organisasjonsmessige tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles på en trygg måte og med relevant grad av beskyttelse, minimum tilsvarende og i tråd med den grad av beskyttelse som tilbys innen EU/EØS. Når personopplysninger overføres og behandles utenfor EU/EØS, bruker vi i noen tilfeller såkalte standardavtaleklausuler, utarbeidet av EU-kommisjonen, som sikkerhetstiltak. Hvis du vil motta en kopi av disse standardavtaleklausulene kan du kontakte oss med de kontaktopplysningene som er oppgitt nedenfor.

Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Vi lagrer bare personopplysningene dine så lenge som påkrevd for å oppfylle våre avtalefestede plikter overfor deg og overfor gjeldende lover. Hvis vi lagrer dine opplysninger til noe annet formål enn våre avtalefestede plikter, som f.eks. regnskap og markedsføring, lagrer vi opplysningene så lenge som det kreves og/eller oppfordres til i henhold til gjeldende lover for hvert formål.


  • Din rett til tilgang, korrigering og sletting.
  • Rett til å få tilgang til dine opplysninger.Hvis du vil motta og verifisere den informasjonen vi har om deg, kan du kreve en utskrift av opplysningene. Å motta en utskrift av opplysningene er kostnadsfritt. I de tilfellene vi behandler personopplysningene om det for å fullføre våre avtalefestede forpliktelser overfor deg, og du selv har gitt oss disse personopplysningene, har du krav på å få disse ut i et strukturert, generelt anvendelig og maskinlesbart format, og har også rett til å overføre disse opplysningene til en annen personopplysningsansvarlig (dataportabilitet).
  • Rett til korrigeringer. Du har rett til å rette opp feilaktige eller ufullstendige opplysninger om deg selv.
  • Rett til sletting ("retten til å bli glemt"). I de tilfellene hvor dine personopplysningene ikke lenger trengs for det formålet de ble samlet inn til, har du krav på at personopplysningene dine slettes. Visse lovfestede krav hindrer oss imidlertid i å slette deler av dine opplysninger umiddelbart. Slike krav kommer av regnskaps- og skattelover samt forbrukerlover. Det vi gjør er å sperre opplysninger som vi må forhindre fra bruk til andre formål enn å respektere slike rettslige krav.
Rett til å klage til Datatilsynet?

Hvis du er misfornøyd med vår behandling av dine personopplysninger, har du rett til å klage til Datatilsynet.

Hva gjelder for informasjonskapsler og andre lignende teknologier for sporing?

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og lignende teknologier for å tilby en skreddersydd og smidig brukeropplevelse på nettet. Mer informasjon om hvordan foretaket bruker informasjonskapsler og lignende kan du lese i vår forklaring om informasjonskapsler.

Informasjon om informasjonskapsler

Foretaket bruker informasjonskapsler (såkalte cookies). En informasjonskapsel er en liten tekstfiler som lagres på datamaskinen din, og inneholder informasjon som brukes til å gjøre nettstedet bedre for deg. I nettleseren kan du velge å ikke godta informasjonskapsler (cookies), men da kommer ikke nettstedet til å fungere optimalt, og det kan oppstå problemer med å logge på.

Force Majeure

Foretaket er ikke ansvarlig for forsinkelser som er forårsaket av omstendigheter utenfor foretakets rimelige kontroll, og er i så fall berettiget til tilleggstid for å oppfylle forpliktelser. Eksempler på slike omstendigheter (ikke en utfyllende liste): streik, terrorhandlinger, krig, leverandør-, transport- eller produksjonsforstyrrelser, valutakursendringer, inngripen fra myndigheter, lovgivning eller naturkatastrofer.

Relevante lover og tvist

Tvister som oppstår rundt tolkningen eller anvendelsen av disse vilkårene skal skje i henhold til norsk lov, og skal, dersom kunden og foretaket ikke kan løse tvisten sammen, avgjøres av Forbrukerrådet eller i ytterste tilfelle av allmenn domstol.

Produktkommentarer

Det er ikke tillatt å inkludere person- eller kontaktopplysninger eller noe materiale som kan oppfattes som støtende. Det er heller ikke tillatt å inkludere koblinger eller henvisninger. Husk at du skal anmelde produktet, ikke foretaket eller produsenten.


Vi forbeholder oss retten til å slette kommentarer som:

  • er forulempende, ærekrenkende, nedverdigende, trakasserende, truende eller obskøne, eller tolererer/fremmer ulovlige aktiviteter.
  • inneholder banneord
  • ikke er relevant til emnet eller kun inneholder et spørsmål (spørsmål rettes til kundeservice)
  • inneholder kommersielle budskap eller reklame
  • inneholder ulovlig bruk av opphavsrettslig beskyttet materiale.