Spørsmål & Svar (FAQ)

Vis alle / Gjem alle

Om YourLenses
  • Hvorfor bestille fra YourLenses?

    - Leveranse hjem på døren - Lavere priser - Raskere service

  • Hvordan kan Yourlenses selge identiske kontaktlinser så mye billigere?

    Det er ganske enkelt-stort volum, lave kostnader og fokus på kontaktlinser. Stort volum: Mange optikere treffer bare et fåtall av kontaktlinsebrukere hver dag og behøver derfor å samle opp bestillinger noen dager eller t.o.m uker for å få volumrabatt fra distributøren. Det er antagelig derfor du tidligere har fått vente på kontaktlinsene dine. På Yourlenses sitter vi ikke og venter før vi bestiller linsene – vi har de fleste på lager allerede. Lave kostnader: Optiker med fysiske butikker behøver som regel å ha en høyere marginal på kontaktlinser for å degge kostnader for leie av lokal, personal, lager mm. Vi har lave kostnader da vi for eksempel ikke behøver ha en butikk. Fokus på kontaktlinser: Vi er et kontaktlinsefirma. Vi selger ikke briller, hudpleieprodukter eller annet. Vi fokuserer på å ha størst mulig kontaktlinselager. Vi vil kunne tilby den raskeste, mest behagelige måten å handle kontaktlinser på.

  • Hvor mye sparer jeg på å kjøpe linser hos YourLenses?

    Du sparer mye mer enn du tror! Gå inn og se akkurat hvor mye det er for din linse. Glem heller ikke tiden du sparer på å slippe å gå til butikken.

  • Kan jeg være sikker på å få orginalprodukter?

    Kontaktlinser er et medisinskt produkt, og må derfor være identiske hele tiden - uansett hvor de selges og hvem som selger de. Derfor kan du være sikker på at du får nøyaktig samme kontaktlinse av YourLenses som du i dag bruker. Forskjellen er at YourLenses er raskere, enklere og billigere.

  • Hvordan fungerer YourLenses sekretessepolicy?

    Vi arbeider strengt under personopplysningsloven. I følge denne loven må vi be deg samtykke i at vi behandler og sparer opplysninger om deg i vår database. Gjennom kjøp hos YourLenses bekrefter du dette samtykke. Informasjonen vil brukes for å kunne fullføre våre løfter vi har gitt deg, utføre kredittkontroll, samt i markedsføringsøyemed.

    Dine opplysninger lagres for å kunne behandle dine bestillinger samt for utsendelse av tilbud fra YourLenses, via mail, sms eller annet. For å avregistrere deg, følg instruksjoner som finnes i mail og sms utsendelser. Etter avregistrering får du fortsatt informasjon tilsendt til deg gjeldene kjøp og leveranser.

    YourLenses vil aldri la en tredjepart bruke dine personlige opplysninger i markedsføringsøyemed. Du har rett til å på oppfordring få ta del av de personlige opplysningene som finnes registrert om deg. Om de er feil, ufullstendige eller irrelevante, har du rett til å kreve at opplysningene skal rettes opp eller slettes.

Bestilling
  • Hvor lang er leveringstiden?

    Leveransetiden varierer avhengig av om kontaktlinsene dine finnes på lager eller ikke. De vanligeste dagslinsene samt månedslinsene kan vi sende innen 7 arbeidsdager. Linser som korrigerer brytningsfeil/astigmatisme har en leveransetid på 2-4 uker.

  • Må jeg sende inn en resept for å få handle av YourLenses?

    Nei, men du må ha fått foreskrevet den linsen du kjøper. Vi stoler på deg, så får du selv bekrefte på kjøpssiden at du har fått foreskrevet den linsen du bestiller. Det gjør du gjennom å krysse i "Jeg har fått foreskrevet linsene ovenfor av en godkjent optiker".

  • Hvilke kjøpevilkår har YourLenses?

    Leveringstidene varierer avhengig av om kontaktlinsen finnes på lager eller ikke. Du har full returrett innen 14 dager fra og med den dagen du har mottatt varen, forutsatt at den returneres i uskadet og ubrutt original forpakning. Ved retur kontakt kundeservice.

  • Hvordan betaler jeg?

    Du kan betale med kort eller mot faktura. Fakturan sendes med linsene og skal betales i løpet av 20 dager.

  • Forbehold

    Vi reserverer oss for skrivefeil og eventuelle prisforandringer, varer som er utsolgt. Iblandt hender det at noen av de varene som du har bestilt ikke finnes i lager. Vi forbeholder oss retten til å nekte kjøp.

Resept
  • Må jeg sende inn en resept for å få handle av YourLenses?

    Hvis du ikke har brukt kontaktlinser før eller hvis du vil skifte linsetype, må du gjennomgå synsundersøkelse hos optiker. Optikeren anbefaler da det linsemerket som passer best for deg og behovene dine. Du lærer også hvordan du håndterer linsene på riktig måte. Du har alltid rett til å få en kopi av ordinasjonen i henhold til pasientrettighetsloven. Med en gyldig ordinasjon (ikke eldre enn ett år) kan du enkelt bestille linsene dine fra YourLenses.

  • Hvor finner jeg verdiene mine?

    Både på linseeskene du har kjøpt tidligere og på forskriften din står det opplysninger om styrke, basiskurve, diameter og eventuelt akse og sylinder (toriske linser), for venstre respektive høyre linse. Der står det dessuten produsent og linsemerke. Hvis du er usikker på opplysningene er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med kundeservice for hjelp.

  • Hva er basiskurve/BC/radie?

    BC, basiskurve og radie er ulike ord for samme sak; linsens krumning. Hvilken basiskurve du har, finner du lettest på din gamle linseeske. Har du kastet esken kan du spørre din optiker.

  • Hva er diameter?

    Det er linsens størrelse målt tvers over, og er som oftest standard for de ulike linsemerkene.

  • Kan man gå på en synsundersøkelse hos optikeren uten å kjøpe linser?

    Ja, du velger selv hvor du vil kjøpe linser. Du kan alltid få en kopi av journalen din der alle verdier skal være nedskrevet.

Linsebruk
  • Jeg har aldri brukt linser. Hva skal jeg gjøre?

    Om du henvender deg til optiker for en undersøkelse, vil du raskt få et svar om du kan ha linser eller ikke. De fleste mennesker med synsfeil kan ha det, men det finnes noen unntak. Om du går inn på vår hjemmeside http://www.yourlenses.no, ser du hvilke linser vi selger, og du kan da styre optikerens valg av linser om det er slik at du vil kjøpe de gjennom oss. Før man kjøper kontaktlinser må man få de tilpasset av en optiker først. Det er veldig viktig for din sikkerhet og dine øyne at du ikke får feil linse på øyet.

  • Må jeg fortsette å gå på synsundersøkelse hos min optiker når jeg handler hos YourLenses?

    Ettersom øynene stadig forandres, bør man gå til optikeren regelmessig (minst en gang per år) for å kontrollere øynene og sørge for at man bruker rett linser. Øynene er veldig følsomme, og det er derfor viktig at man bruker rett sort linser.

  • Øynene mine blir irritert når jeg bruker kontaktlinser. Hva skal jeg gjøre?

    Undersøk først og fremst at du bruker linser som stemmer overens med forskriften og at linsene ikke er defekte. Ta gjerne kontakt med vår kundeservice hvis du har noen spørsmål. Om problemene fortsetter bør linsene tas ut og optiker kontaktes for videre utredning.

  • Er Acuvue en månedslinse eller en 2-ukerslinse?

    En del optikere tilpasser Acuvue som en månedslinse, og det er veldig individuelt hvor lenge linsen kan brukes. I dag er den klassifisert som en 1-2-ukerslinse. Om du er usikker på hvordan du skal bruke linsen, kan du spørre optikeren som som du prøvde ut den hos.

  • Kan man gå på en synsundersøkelse hos optikeren uten å kjøpe linser?

    Ja, du velger selv hvor du vil kjøpe linser. Du kan alltid få en kopi av journalen din der alle verdier skal være nedskrevet.

Betaling
  • Betalingsalternativ

    Vi samarbeider med Klarna og tilbyr flere forskjellige betalingsmetoder.

  • Klarna Faktura

    Handle nå - betal når du mottar leveransen! Når du betaler via Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri oppgi dine kortopplysninger, og betaler alltid etter at du har fått varene hjem.

    - Få alltid varen hjem før du betaler
    - Betalingstid - 14 dagers betalingsfrist
    - Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon
    - 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven
    - Du kan laste ned fakturaen din på klarna.no
    - Mulighet for delbetalinger

    Betalingsvilkår, Kredittiden for dette kjøp er 14 dager fra fakturadatoen. Fakturaen sendes når varene er sendt fra vårt lager. I henhold til avtalen med butikken belastes du for et fakturagebyr på kr 0,-.

    Hvis betalingen unnlates legges det til et purregebyr på 64,- kr og en forsinkelsesrente på 9,50%. Skjer det fortsatt ingen betaling kan kravet bli overlevert til inkasso hvor ytterligere inkassokostnader kan gjelde.

    Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev bli sendt til din epost.

  • Klarna konto

    Klarna konto er betalingsmetoden for deg som selv vil velge hvor mye du vil betale per måned. Klarna konto er mer enn det. Ikke bare kan du dele opp din betaling, du samler også alle dine kjøp via Klarna som du kan se på din Klarna konto. Det betyr en faktura, uansett hvor mange kjøp du har gjort.

    - Betal fra 95 kr/mnd eller 1/24 av totalbeløpet
    - Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon
    - Alle dine kjøp samles på et konto og på en faktura
    - Handle nå - betal i slutten av neste måned
    - Ett fakturagebyr på 45 kr,- uansett antall kjøp
    - Du kan når som helst betale hele beløpet med en betaling

    Ved for eksempel et kjøp på 10,000 kr med Klarna konto basisvilkår tilkommer det ingen etableringsgebyr. Årsrenten er 22 % hvilket utgjør en effektiv rente på 36,12 %. Prisen på kredittkjøpet er 11771 kr med 12 delbetalinger på 981 kr stk. Eksempelet forutsetter at delbetalingen pågår over 12 måneder.

    Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev bli sendt til din epost. Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk.

    Allmenne vilkår finner du her.

Integritetspolicy
  • Integritetspolicy

    Integritetspolicy

    Foretaket er opptatt av å beskytte din integritet. Denne integritetspolicyen gjør rede for hvordan Foretaket samler inn og bruker dine personopplysninger. Her står det også hvilke rettigheter du har overfor oss, og hvordan du utøver dem. Hvis du har spørsmål om integritet og beskyttelse av personopplysninger, kan du alltid kontakte oss ved å sende en e-post til Foretaket.

    Ved å bruke foretakets tjenester godtar du integritetspolicyen vår og gir oss tillatelse til å behandle opplysningene dine. Du godtar også at foretaket bruker elektroniske kommunikasjonskanaler for å sende informasjon til deg. Det er viktig at du leser gjennom og forstår integritetspolicyen vår før du bruker tjenestene våre eller kjøper varene våre.

    For at vi skal kunne tilby tjenestene våre og levere varene våre, er vi nødt til å behandle personopplysningene dine i henhold til redegjørelsen nedenfor. Det gjør vi med ytterste forsiktighet.

    Hvilke opplysninger samler vi inn?

    Opplysninger som du gir til oss. Du kan direkte eller indirekte gi oss informasjon om deg selv på en rekke ulike måter, for eksempel når du sender inn en bestilling på nettstedet vårt, kontakter oss, bruker kundeportalen vår eller noen andre av foretakets tjenester hvor du legger igjen personopplysninger. Det kan dreie seg om:

    • Person- eller kontaktopplysninger: Navn, fødselsdato, personnummer, tittel, faktureringsadresse, leveringsadresse, e-postadresse, mobiltelefonnummer osv.
    • Informasjon om varer eller tjenester: Mer informasjon om artiklene du kjøper. Informasjon om hvilke og hvor mange produkter du har kjøpt, og hvor mye du har betalt.
    • Nærmere opplysninger om utskriving av kontaktlinser
    • Betalingsmetode og status
    • Leveringsmetode
    • Rabatt- og kampanjekoder, deriblant henvisninger til venner du har henvist til og nærmere opplysninger om dem.
    • Finansiell informasjon: For å gi deg riktig servicenivå kan vår leverandør av betalinger (legg inn kobling til Klarnas vilkår) samle inn opplysninger om blant annet inntekt, eventuelle kredittforpliktelser, negative betalingsanmerkninger og tidligere innvilget kreditt. Ingen av disse opplysningene formidles eller tilgjengeliggjøres på noe vis til foretaket.
    • Informasjon om kontakt mellom deg og foretaket : Hvordan du bruker våre tjenester, deriblant reaksjonstider på sider, nedlastingsfeil, inngåelse og oppsigelse av avtaler samt leveringsvarsler når vi kontakter.
    • Informasjon om enheter: F.eks. IP-adresse, språkinnstillinger, nettleserinnstillinger, innstillinger for tidssone, operativsystem samt plattform og skjermoppløsning.
    • Geografiske opplysninger: Ditt geografiske sted.

    De opplysningene som du leverer inn til oss kreves, i likhet med opplysningene om varer/tjenester og din finansielle situasjon, i allmenhet for å inngå en avtale med oss, mens de andre opplysningene vi samler inn i allmenhet kreves av andre grunner, som spesifisert nedenfor.

    Hva gjør vi med opplysningene dine?

    Vi bruker dem til å levere, drive og forbedre våre varer og tjenester. Alle opplysninger brukes til å levere, drive og forbedre foretakets varer og tjenester. Foretaket behandler personopplysninger til undernevnte formål og på følgende rettslige grunnlag:


    Formålet med behandlingen Rettslig grunnlag for behandlingen (hvorfor behandling av informasjon er nødvendig) Automatisk beslutning (J/N)
    For å bekrefte din identitet og verifisere dine person- og kontaktopplysninger. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For å administrere din betaling og kunderelasjonen, dvs. fullføre våre plikter som oppstår som følge av avtalen som inngås mellom deg og oss, og gi deg tilgang til all informasjon, alle produkter og alle tjenester du ønsker fra oss. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For kundeanalyse, administrere foretakets tjenester og de varer som gjøres tilgjengelig, samt for intern virksomhet som feilsøking, dataanalyse, testing, undersøkelser og statistikk. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg og oppnå legitimering J
    For å sikre at innholdet presenteres på best mulig vis til deg og på enheten din. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For å forhindre misbruk av foretakets tjenester, som en del av våre tiltak for å holde tjenestene våre sikre og trygge. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg og overholde gjeldende lover J
    For å utføre risikoanalyse, bedrageriforhindring og risikohåndtering. Overholde gjeldende lover og oppnå legitimering J
    For å forbedre våre tjenester og varer, og til allmenne forretningsutviklingsformål, begrense bedrageri til et minimum, utvikle nye produkter og funksjoner og utforske nye forretningsmuligheter. Oppnå legitimering N
    For å overholde gjeldende lover, som lover om regnskapsføring. Overholde gjeldende lover N

    Kommunikasjon med deg

    Foretaket kan også bruke dine opplysninger for å formidle relevant informasjon om produkter du har brukt eller lignende produkter, og gjennomføre kundetilfredshetsundersøkelser om våre varer og tjenester (f.eks. fordi du har kontaktet foretakets kundeservice), via elektroniske kommunikasjonskanaler eller per telefon. Send en e-post til Foretaket og si ifra hvis du ikke ønsker å motta slik informasjon.

    Hvem kan vi dele opplysningene dine med?

    Vi kan overføre opplysningene dine eller dele dem med enheter innad i Essilor International Group, som beskrevet nedenfor. Vi gjør alle rimelige, juridiske, tekniske og organisasjonsmessige tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles på en trygg måte og med relevant grad av beskyttelse når de overføres til eller deles med en slik utvalgt tredjepart.

    Leverandører av betalingstjenester

    Foretaket kan, dersom det kreves for betalingstjenesten, dele dine personopplysninger til leverandører av betalingstjenester, logistikkpartnere og leverandører av markedskommunikasjon. Personopplysninger som deles med leverandører av betalingstjenester vil være underlagt betalingstjenesteleverandørens integritetspolicy og praksis.

    Myndigheter

    Foretaket kan dele krevbare opplysninger til myndigheter som politiet, skatteorganer og andre myndigheter, dersom vi er lovmessig forpliktet til å gjøre det eller du har gitt samtykke til det.

    Hva gjør vi IKKE med opplysningene dine?

    Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjeparter.

    Hvor lagrer vi dine personopplysninger?

    Vi streber alltid etter å behandle opplysningene dine innenfor EU/EØS. Opplysningene kan imidlertid i visse tilfeller overføres og behandles utenfor EU/EØS av foretak som inngår i Essilor International Group eller av en leverandør eller underentreprenør. Ettersom foretaket er fast bestemt på å alltid holde opplysningene dine beskyttet, gjør vi alle rimelige, juridiske, tekniske og organisasjonsmessige tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles på en trygg måte og med relevant grad av beskyttelse, minimum tilsvarende og i tråd med den grad av beskyttelse som tilbys innen EU/EØS. Når personopplysninger overføres og behandles utenfor EU/EØS, bruker vi i noen tilfeller såkalte standardavtaleklausuler, utarbeidet av EU-kommisjonen, som sikkerhetstiltak. Hvis du vil motta en kopi av disse standardavtaleklausulene kan du kontakte oss med de kontaktopplysningene som er oppgitt nedenfor.

    Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

    Vi lagrer bare personopplysningene dine så lenge som påkrevd for å oppfylle våre avtalefestede plikter overfor deg og overfor gjeldende lover. Hvis vi lagrer dine opplysninger til noe annet formål enn våre avtalefestede plikter, som f.eks. regnskap og markedsføring, lagrer vi opplysningene så lenge som det kreves og/eller oppfordres til i henhold til gjeldende lover for hvert formål.


    • Din rett til tilgang, korrigering og sletting.
    • Rett til å få tilgang til dine opplysninger.Hvis du vil motta og verifisere den informasjonen vi har om deg, kan du kreve en utskrift av opplysningene. Å motta en utskrift av opplysningene er kostnadsfritt. I de tilfellene vi behandler personopplysningene om det for å fullføre våre avtalefestede forpliktelser overfor deg, og du selv har gitt oss disse personopplysningene, har du krav på å få disse ut i et strukturert, generelt anvendelig og maskinlesbart format, og har også rett til å overføre disse opplysningene til en annen personopplysningsansvarlig (dataportabilitet).
    • Rett til korrigeringer. Du har rett til å rette opp feilaktige eller ufullstendige opplysninger om deg selv.
    • Rett til sletting ("retten til å bli glemt"). I de tilfellene hvor dine personopplysningene ikke lenger trengs for det formålet de ble samlet inn til, har du krav på at personopplysningene dine slettes. Visse lovfestede krav hindrer oss imidlertid i å slette deler av dine opplysninger umiddelbart. Slike krav kommer av regnskaps- og skattelover samt forbrukerlover. Det vi gjør er å sperre opplysninger som vi må forhindre fra bruk til andre formål enn å respektere slike rettslige krav.
    Rett til å klage til Datatilsynet?

    Hvis du er misfornøyd med vår behandling av dine personopplysninger, har du rett til å klage til Datatilsynet.

    Hva gjelder for informasjonskapsler og andre lignende teknologier for sporing?

    Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og lignende teknologier for å tilby en skreddersydd og smidig brukeropplevelse på nettet. Mer informasjon om hvordan foretaket bruker informasjonskapsler og lignende kan du lese i vår forklaring om informasjonskapsler.

    Informasjon om informasjonskapsler

    Foretaket bruker informasjonskapsler (såkalte cookies). En informasjonskapsel er en liten tekstfiler som lagres på datamaskinen din, og inneholder informasjon som brukes til å gjøre nettstedet bedre for deg. I nettleseren kan du velge å ikke godta informasjonskapsler (cookies), men da kommer ikke nettstedet til å fungere optimalt, og det kan oppstå problemer med å logge på.

    Force Majeure

    Foretaket er ikke ansvarlig for forsinkelser som er forårsaket av omstendigheter utenfor foretakets rimelige kontroll, og er i så fall berettiget til tilleggstid for å oppfylle forpliktelser. Eksempler på slike omstendigheter (ikke en utfyllende liste): streik, terrorhandlinger, krig, leverandør-, transport- eller produksjonsforstyrrelser, valutakursendringer, inngripen fra myndigheter, lovgivning eller naturkatastrofer.

    Relevante lover og tvist

    Tvister som oppstår rundt tolkningen eller anvendelsen av disse vilkårene skal skje i henhold til norsk lov, og skal, dersom kunden og foretaket ikke kan løse tvisten sammen, avgjøres av Forbrukerrådet eller i ytterste tilfelle av allmenn domstol.

    Produktkommentarer

    Det er ikke tillatt å inkludere person- eller kontaktopplysninger eller noe materiale som kan oppfattes som støtende. Det er heller ikke tillatt å inkludere koblinger eller henvisninger. Husk at du skal anmelde produktet, ikke foretaket eller produsenten.


    Vi forbeholder oss retten til å slette kommentarer som:

    • • er forulempende, ærekrenkende, nedverdigende, trakasserende, truende eller obskøne, eller tolererer/fremmer ulovlige aktiviteter.
    • • inneholder banneord
    • • ikke er relevant til emnet eller kun inneholder et spørsmål (spørsmål rettes til kundeservice)
    • • inneholder kommersielle budskap eller reklame
    • • inneholder ulovlig bruk av opphavsrettslig beskyttet materiale.