Spørsmål & Svar (FAQ)

Vis alle / Gjem alle

Om YourLenses
  • Hvorfor bestille fra YourLenses?

    - Leveranse hjem på døren - Lavere priser - Raskere service

  • Hvordan kan Yourlenses selge identiske kontaktlinser så mye billigere?

    Det er ganske enkelt-stort volum, lave kostnader og fokus på kontaktlinser. Stort volum: Mange optikere treffer bare et fåtall av kontaktlinsebrukere hver dag og behøver derfor å samle opp bestillinger noen dager eller t.o.m uker for å få volumrabatt fra distributøren. Det er antagelig derfor du tidligere har fått vente på kontaktlinsene dine. På Yourlenses sitter vi ikke og venter før vi bestiller linsene – vi har de fleste på lager allerede. Lave kostnader: Optiker med fysiske butikker behøver som regel å ha en høyere marginal på kontaktlinser for å degge kostnader for leie av lokal, personal, lager mm. Vi har lave kostnader da vi for eksempel ikke behøver ha en butikk. Fokus på kontaktlinser: Vi er et kontaktlinsefirma. Vi selger ikke briller, hudpleieprodukter eller annet. Vi fokuserer på å ha størst mulig kontaktlinselager. Vi vil kunne tilby den raskeste, mest behagelige måten å handle kontaktlinser på.

  • Hvor mye sparer jeg på å kjøpe linser hos YourLenses?

    Du sparer mye mer enn du tror! Gå inn og se akkurat hvor mye det er for din linse. Glem heller ikke tiden du sparer på å slippe å gå til butikken.

  • Kan jeg være sikker på å få orginalprodukter?

    Kontaktlinser er et medisinskt produkt, og må derfor være identiske hele tiden - uansett hvor de selges og hvem som selger de. Derfor kan du være sikker på at du får nøyaktig samme kontaktlinse av YourLenses som du i dag bruker. Forskjellen er at YourLenses er raskere, enklere og billigere.

  • Hvordan fungerer YourLenses sekretessepolicy?

    Vi arbeider strengt under personopplysningsloven. I følge denne loven må vi be deg samtykke i at vi behandler og sparer opplysninger om deg i vår database. Gjennom kjøp hos YourLenses bekrefter du dette samtykke. Informasjonen vil brukes for å kunne fullføre våre løfter vi har gitt deg, utføre kredittkontroll, samt i markedsføringsøyemed.

    Dine opplysninger lagres for å kunne behandle dine bestillinger samt for utsendelse av tilbud fra YourLenses, via mail, sms eller annet. For å avregistrere deg, følg instruksjoner som finnes i mail og sms utsendelser. Etter avregistrering får du fortsatt informasjon tilsendt til deg gjeldene kjøp og leveranser.

    YourLenses vil aldri la en tredjepart bruke dine personlige opplysninger i markedsføringsøyemed. Du har rett til å på oppfordring få ta del av de personlige opplysningene som finnes registrert om deg. Om de er feil, ufullstendige eller irrelevante, har du rett til å kreve at opplysningene skal rettes opp eller slettes.

Bestilling
  • Hvor lang er leveringstiden?

    Leveransetiden varierer avhengig av om kontaktlinsene dine finnes på lager eller ikke. De vanligeste dagslinsene samt månedslinsene kan vi sende innen 7 arbeidsdager. Linser som korrigerer brytningsfeil/astigmatisme har en leveransetid på 2-4 uker.

  • Må jeg sende inn en resept for å få handle av YourLenses?

    Nei, men du må ha fått foreskrevet den linsen du kjøper. Vi stoler på deg, så får du selv bekrefte på kjøpssiden at du har fått foreskrevet den linsen du bestiller. Det gjør du gjennom å krysse i "Jeg har fått foreskrevet linsene ovenfor av en godkjent optiker".

  • Hvilke kjøpevilkår har YourLenses?

    Leveringstidene varierer avhengig av om kontaktlinsen finnes på lager eller ikke. Du har full returrett innen 14 dager fra og med den dagen du har mottatt varen, forutsatt at den returneres i uskadet og ubrutt original forpakning. Ved retur kontakt kundeservice.

  • Hvordan betaler jeg?

    Du kan betale med kort eller mot faktura. Fakturan sendes med linsene og skal betales i løpet av 20 dager.

  • Forbehold

    Vi reserverer oss for skrivefeil og eventuelle prisforandringer, varer som er utsolgt. Iblandt hender det at noen av de varene som du har bestilt ikke finnes i lager. Vi forbeholder oss retten til å nekte kjøp.

Resept
  • Må jeg sende inn en resept for å få handle av YourLenses?

    Hvis du ikke har brukt kontaktlinser før eller hvis du vil skifte linsetype, må du gjennomgå synsundersøkelse hos optiker. Optikeren anbefaler da det linsemerket som passer best for deg og behovene dine. Du lærer også hvordan du håndterer linsene på riktig måte. Du har alltid rett til å få en kopi av ordinasjonen i henhold til pasientrettighetsloven. Med en gyldig ordinasjon (ikke eldre enn ett år) kan du enkelt bestille linsene dine fra YourLenses.

  • Hvor finner jeg verdiene mine?

    Både på linseeskene du har kjøpt tidligere og på forskriften din står det opplysninger om styrke, basiskurve, diameter og eventuelt akse og sylinder (toriske linser), for venstre respektive høyre linse. Der står det dessuten produsent og linsemerke. Hvis du er usikker på opplysningene er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med kundeservice for hjelp.

  • Hva er basiskurve/BC/radie?

    BC, basiskurve og radie er ulike ord for samme sak; linsens krumning. Hvilken basiskurve du har, finner du lettest på din gamle linseeske. Har du kastet esken kan du spørre din optiker.

  • Hva er diameter?

    Det er linsens størrelse målt tvers over, og er som oftest standard for de ulike linsemerkene.

  • Kan man gå på en synsundersøkelse hos optikeren uten å kjøpe linser?

    Ja, du velger selv hvor du vil kjøpe linser. Du kan alltid få en kopi av journalen din der alle verdier skal være nedskrevet.

Linsebruk
  • Jeg har aldri brukt linser. Hva skal jeg gjøre?

    Om du henvender deg til optiker for en undersøkelse, vil du raskt få et svar om du kan ha linser eller ikke. De fleste mennesker med synsfeil kan ha det, men det finnes noen unntak. Om du går inn på vår hjemmeside http://www.yourlenses.no, ser du hvilke linser vi selger, og du kan da styre optikerens valg av linser om det er slik at du vil kjøpe de gjennom oss. Før man kjøper kontaktlinser må man få de tilpasset av en optiker først. Det er veldig viktig for din sikkerhet og dine øyne at du ikke får feil linse på øyet.

  • Må jeg fortsette å gå på synsundersøkelse hos min optiker når jeg handler hos YourLenses?

    Ettersom øynene stadig forandres, bør man gå til optikeren regelmessig (minst en gang per år) for å kontrollere øynene og sørge for at man bruker rett linser. Øynene er veldig følsomme, og det er derfor viktig at man bruker rett sort linser.

  • Øynene mine blir irritert når jeg bruker kontaktlinser. Hva skal jeg gjøre?

    Undersøk først og fremst at du bruker linser som stemmer overens med forskriften og at linsene ikke er defekte. Ta gjerne kontakt med vår kundeservice hvis du har noen spørsmål. Om problemene fortsetter bør linsene tas ut og optiker kontaktes for videre utredning.

  • Er Acuvue en månedslinse eller en 2-ukerslinse?

    En del optikere tilpasser Acuvue som en månedslinse, og det er veldig individuelt hvor lenge linsen kan brukes. I dag er den klassifisert som en 1-2-ukerslinse. Om du er usikker på hvordan du skal bruke linsen, kan du spørre optikeren som som du prøvde ut den hos.

  • Kan man gå på en synsundersøkelse hos optikeren uten å kjøpe linser?

    Ja, du velger selv hvor du vil kjøpe linser. Du kan alltid få en kopi av journalen din der alle verdier skal være nedskrevet.

Betaling
  • Betalingsalternativ

    Vi samarbeider med Klarna og tilbyr flere forskjellige betalingsmetoder.

  • Klarna Faktura

    Handle nå - betal når du mottar leveransen! Når du betaler via Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri oppgi dine kortopplysninger, og betaler alltid etter at du har fått varene hjem.

    - Få alltid varen hjem før du betaler
    - Betalingstid - 14 dagers betalingsfrist
    - Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon
    - 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven
    - Du kan laste ned fakturaen din på klarna.no
    - Mulighet for delbetalinger

    Betalingsvilkår, Kredittiden for dette kjøp er 14 dager fra fakturadatoen. Fakturaen sendes når varene er sendt fra vårt lager. I henhold til avtalen med butikken belastes du for et fakturagebyr på kr 0,-.

    Hvis betalingen unnlates legges det til et purregebyr på 64,- kr og en forsinkelsesrente på 9,50%. Skjer det fortsatt ingen betaling kan kravet bli overlevert til inkasso hvor ytterligere inkassokostnader kan gjelde.

    Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev bli sendt til din epost.

  • Klarna konto

    Klarna konto er betalingsmetoden for deg som selv vil velge hvor mye du vil betale per måned. Klarna konto er mer enn det. Ikke bare kan du dele opp din betaling, du samler også alle dine kjøp via Klarna som du kan se på din Klarna konto. Det betyr en faktura, uansett hvor mange kjøp du har gjort.

    - Betal fra 95 kr/mnd eller 1/24 av totalbeløpet
    - Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon
    - Alle dine kjøp samles på et konto og på en faktura
    - Handle nå - betal i slutten av neste måned
    - Ett fakturagebyr på 45 kr,- uansett antall kjøp
    - Du kan når som helst betale hele beløpet med en betaling

    Ved for eksempel et kjøp på 10,000 kr med Klarna konto basisvilkår tilkommer det ingen etableringsgebyr. Årsrenten er 22 % hvilket utgjør en effektiv rente på 36,12 %. Prisen på kredittkjøpet er 11771 kr med 12 delbetalinger på 981 kr stk. Eksempelet forutsetter at delbetalingen pågår over 12 måneder.

    Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev bli sendt til din epost. Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk.

    Allmenne vilkår finner du her.

pixels@footer